Értéktár elemei

MÁV Osztálymérnökség


MÁV Osztálymérnökség

MÁV Osztálymérnökség épülete
A MÁV Pft. Kisújszállási Osztálymérnökség ebben a Pillangó utcai épületben több mint nyolc évtizedig működött, előzőleg a vasútállomáson volt a székhelye. Feladata volt a vasútipálya-forgalom biztos fenntartása és a kapcsolódó tevékenységek műszaki felügyelete. A MÁV-nál 1900-ban kilenc üzletvezetőség és 108 osztálymérnökség működött. A terület vasútját négy üzletvezetőség irányította: az aradi, kolozsvári, a miskolci és a debreceni. Kisújszállás állomás 1889. szeptember 10-re vasúti csomóponttá fejlődött - sokáig, mint második legnagyobb létszámú állomás szerepelt Püspökladány után. Kezdetekben az Osztálymérnökségek nem mindegyike kapott elhelyezést önálló épületben, többnyire bérelt lakásokban működtek. A trianoni döntést követően a megváltozott vasúti forgalom, a fenntartási igény azonban szükségessé tette, hogy a tevékenység új, önálló épületbe kerüljön. A területen először Püspökladányi Osztálymérnökség épült 1922-ben, ezt követte a kisújszállási, innen 1927-ben már írásbeli intézkedéseket adtak ki. Az osztálymérnökség az osztálymérnök, és az irányító szervezet szolgálati épülete volt, amely 1926-28 között épült fel jelenlegi formájában. Az épületben négy, illetve hat lakás volt a vezető alkalmazottak részére, melyek ezen beosztáshoz szolgálati lakásként jártak. Az osztálymérnök lakása cselédszobával volt kiegészítve.
Az 1940/41-es évben Szajol-Püspökladány között megépült a második vágány. Kialakult a páros és páratlan vonatok helyes vágánya. Ezen kívül Püspökladányig 14 térközőrhely is létesült. Ezzel az elől haladó vonatnak nem kellett megvárni, amíg beérkezik az állomásra, hanem utána 4 – 5 km-ként térközre haladhatott, egy állomásközben egymás után. A második vágány megépítése és a térköz kiépítése által megnőtt a vonal átbocsátóképessége. A Püspökladányi Osztálymérnökség személyzete 1950 után, összevonás folytán Kisújszállásra került. 1952 szeptemberétől az elnevezés Pályafenntartási Főnökségre változott. Az „osztálymérnökség” elnevezés a kezdetektől 1952-ig tartott, majd rövid időre, 2003-2005 között tért vissza. 1977-re az országban 36, 1990-re 22 pályafenntartási főnökség maradt.
A Pft. főnökségén dolgozók közül nemcsak a vasúti hivatásnak szentelték tevékenységüket, hanem bekapcsolódtak a város sportjába, közéletébe is. A városi sportegyesület MÁV- Egyetértés SE néven szerepelt. Az utánpótlás fő bázisa és támogatója is a vasút volt.
Forrás:
 Péter József: Volt egyszer egy Osztálymérnökség... A múlt vasúti emlékei
Kisújszállási Nagykun Kalendárium a 2018. évre 252 – 257. oldal
 Tatár Péter: Javaslat a „MÁV Osztálymérnökség épülete” Jász-Nagykun-Szolnok Megyei értéktárba történő felvételéhez

Értéktár
Kisújszállási Települési Értéktár Bizottság

Kisújszállási Települési Értéktárba felvett értékek